perjantai 25. helmikuuta 2011

Kavaljeeri Gallerian aarteet

Törmäsin vahingossa vanhaan Hämeenlinna Viikkouutisten lehteen (11.2.2011 N:o 5 sivu 5), jonka viidennen sivun alemmalla puoliskolla oli suuri mainos Turengissa sijaitsevasta myymälästä nimeltä Kavaljeeri Galleria. Liikkeen nimi on tyylikkäästi muotoiltu vanhanaikaiseen linjaan sopivaksi, jossa fontti on tyylikkään vanhoillinen ja fontin väri lähenee sävyltään kultaista. Valitettavasti tyylikäs ulkomuoto jää siihen, ja asiakas saa luettavakseen mainostekstin, jossa teksti on erittäin puhekielistä, joskus jopa mahdollisesti ulkomaalaisia sorsivaa. Tällaisia lauseita ovat muun muassa ”loz zipalots Espanja: saa antaa tippiä ei tinki tinki” ja ”Special price for you”. Toki mainonnassa nämä lauseet ovat toimivia, sillä ne saavat lukijat hämilleen ja ajattelemaan asiaa. Erikoiset mainostekstit eivät loppuneet myöskään siihen, sillä tuntui, että he eivät osanneet antaa itse arvoa myytäville tuotteilleen. Mainoksessa on esimerkiksi kuva moottoripyörästä, jota kutsutaan vauhtihirmuksi. Niin kutsutun vauhtihirmun alapuolella on kuitenkin teksti, jossa ilmoitetaan näin: ”Valot pelaa, torvet soi ja lähtee kuin purkka tukasta (EHKÄ)”. Ostaisitko itse tällaista tuotetta? Minä en ainakaan.

Myöhemmässä vaiheessa aloin kuitenkin pohtimaan heidän mainontansa toimivuutta. Olisi ollut mielenkiintoista käydä paikan päällä katsomassa, saiko hieman erilainen mainos ihmiset uteliaiksi Kavaljeeri Gallerian aarteista. Itse ainakin kiinnostuin heti, mitä kaikkea yksi kauppa voikaan pitää sisällään. Tämän tyylisellä mainoksella on kuitenkin vaara tehdä liian radikaali lähestyminen potentiaalisiin asiakkaisiin. Kavaljeeri Galleria ainakin mainoksen hintojen perusteella myy arvokkaita tuotteita patsaista käsinsolmittuihin villamattoihin, joten antaako puhekielinen, lähes humoristinen teksti halvan kuvan galleriasta? Tämä jää lukijoiden päätettäväksi, kenties näemme vastaisuudessa enemmänkin tämän tyyppisiä mainosratkaisuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti