perjantai 18. helmikuuta 2011

Taattua laatua, vain Lidlistä!



Kaikki varmaan tietävät Lidlin ja ovat joskus käyneet ostoksilla tässä kyseisessä ”Saksa-kaupassa”. Varsinkin vanhempien ihmisten kohdalla olen huomannut usein epäluuloja kyseistä kauppaa kohtaan. Siellä käydään, koska kaikki on niin halpaa, mutta koska kaikki on niin halpaa, on sen oltava myös huonompaa. Ja tämähän johtuu vain siitä, että tuotteet ovat niitä ulkomaalaisia. Ovatko ne nyt sitten edes syötäviä? Jotakin rikollista toimintaahan siihen on pakko liittyä, kun on niin halpaa.

Lidl on mielestäni hyvin lähtenyt mainoksillaan vastaamaan näihin kyseisiin ennakkoluuloihin. En ole enää vähän aikaa mainoksia TV:ssä nähnyt, mutta jonkin aikaa sitten ne pyörivät siellä tiuhaan. Lidl ei lähde muuttamaan tai kieltämään imagoaan, vaan on kääntänyt asian huumoriksi ja mainosten keulahahmoksi on valittu kukas muukaan kuin juntti, keski-ikäinen suomalainen mies. Mainoksia pyörii useampi erilainen, mutta tässä kyseisessä yritetään maksaa ostokset Saksan markoilla ja kiitoskin kuuluu komeasti saksaksi Danke Schön! Lopun lausahduksella ”Järki käteen ja ostoksille” vedotaan ihmisiin. Siinä on mukana viesti, että älä nyt sinä hyvä ihminen ole yhtä tyhmä kuin mainoksen mies! Osta Lidlistä, koska meillä on samat tuotteet kuin muilla, mutta vain halvempana.

Lidl mainontatiimi osaa kyllä hommansa. Uudemmasta päästä on mainos, joka mainostaa jogurttia. Siinä leikitellään sukupuolirooleilla, vaimo istuu sohvalla ja mies häärää ympäri asuntoa Marimekon paita päällä. Paras kohtaus on, kun mies paistaa pullia ja ihmettelee: ”Mites tää yks on näin lässähtänyt?” Monia tämä mainos ärsyttää, mutta en mahda sille minkään, että minua naurattaa. Mainonnan ideanahan on vedota ihmisiin, aina se ei vaan voi vedota myönteisesti, vaan joskus mennään ärsytyksen puolelle.

1 kommentti:

  1. Loistava idea...Mainostoimisto SEK & Grey on tarttunut juuri siihen miten kansa ajattelee ja onneksi myös Lidl:in johdossa on tajuttu sama asia. Hienoa, että tälläisiä rohkeita ja vähän ironisiakin mainoksia uskalletaan tehdä. Kaiken ei aina tarvitse olla niin tylsää ja myös vähittäisketjut voivat tehdä tämänkaltaisia "imagomainoksia". Ja vaikka mainoksen mies onkin juuri sellainen stereotypia suomalaisesta perusjuntista, saattaa siihen joku ehkä jollain tavalla samaistuakin - tietenkään sitä myöntämättä. ;)

    VastaaPoista