Aloin tässä päivänä eräänä juna-asemalla junaa odotellessani ajattelemaan VR:n mainontaa. Pakkasta oli enemmän kuin Siperiassa ja kyllä, juna oli myöhässä. Ensin en saanut päähäni yhtä ainutta VR:n mainosta ja vihoissani tuhisin, että ei tietenkään VR:llä ole mitään muistettavia mainoskampanjoita, koska VR on ainoa laatuaan. Jos joku päättäisi vetää raiteet VR:n raiteiden viereen, saattaisi mainontakin saada hieman uutta merkitystä ja potkua. Sitten päähäni pälkähtivät hellyttävät Helsingin rautatieaseman kivimiehet, jotka koristavat aseman sisäänkäyntiä ovien molemmilla puolilla. Maapalloa kannattelevat graniittimiehet ovat kuvanveistäjä Emil Wikströmin käsialaa. VR on käyttänyt näitä graniittimiehiä mainonnassaan laajasti jo vuodesta 2002 alkaen. Miehet ovat touhunneet niin televisio-mainoksissa kuin piristäneet VR:n muutakin mainontaa niin junan sisällä kuin muussa painetussa mainonnassa. Kivimiehet ovat saaneet tunnustusta myös suuremmalta taholta, sillä Mainostajien Liitto palkitsi VR:n vuonna 2007 Vuoden Mainostaja -pystillä.(http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2007/03/22/vrn-kivimiehet-hurmaavat-charmillaan/20077308/135)
Mainokset ovat auttaneet asiakkaita luomaan VR:stä positiivisia mielikuvia ja arvostus yhtiötä kohtaan on kasvanut. Kun seisoo asemalla umpijäässä ja ulkomuoto alkaa vähitellen muistuttaa yhä enemmän lumiukkoa, ei ajatus hassuista kivimiehistä ole kovinkaan lämpöinen. Nousee esiin ajatus, että hyvä ja onnistunut mainonta kyllä osaa kääntää asiat aivan nurin kurin. VR saa enemmän asiakkaita ja kiinnostavuus junamatkailuun kasvaa, vaikka mikään kyseisen yhtiön toiminnassa ei viittaa siihen. Junat ovat myöhässä, koska kukaan ei ikinä muista, että Suomessa on talvella pakkasta ja myös jotain valkoista sataa välillä taivaalta, junankuljettajia liiskaantuu toisten junien perään ja junat ajelevat päin seiniä. Tämä yritys, jos mikä on todistus siitä, että onnistunut mainoskampanja, joka nostaa hymyn katsojan huulille ja herättää positiivisia mielikuvia voi pelastaa paljon. Toki ei pidä unohtaa, että VR on ja tulee varmaan myös olemaan tulevaisuudessa Suomen ainut junayhtiö. Tämä saattaa myös vaikuttaa asiakkaiden päätöksiin kulkuvälineistä. Välillä tuntuu, että jos nyt lähtisin kävelemään, olisin samaan aikaan perillä kuin juna.
Tätä VR:n mainonnan ja palvelun ristiriitaisuutta olen itsekin joskus asemalla könöttäessä mietiskellyt.
VastaaPoistaJos kaikki VR:llä toimisi niin hienosti kuin ne sympaattiset kivimiehet lupailee niin hommahan olis tosi jees. Tämähän on hyvä esimerkki siitä, että vaikka mainonta jollain yrityksellä onkin kunnossa pitäisi yrityksen kyetä myös lunastamaan ne lupaukset, muutenhan se positiivinen viesti kääntyy negatiiviseksi.
-Fox